«Воздействие документального материала на зрителя неоспоримо выше, чем выполненного по методу организации сюжета,
ибо ничто не находит такого отклика в душе зрителя, как сила живого примера.»

Екельчик Ю. Выразительное мастерство в фотографии.

Напевне одним із джерел мого натхнення було відвідання відкритого іспиту в Київському національному університеті театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 26 червня за запрошенням друга, з яким підтримую стосунки ще з часів навчання у Політеху (після отримання диплому спеціаліста він вирішив продовжити свій творчий шлях і вступив до театрального Вузу), я приїхав до навчального корпусу режисерів-документалістів.

Цей день для групи студентів першого курсу був фінальним штрихом у семестрі і кожен підійшов до нього із відповідальністю. Підготовка тривала протягом місяця. За цей період готувалися етюди-уривки із відомих літературних творів та авторські відеороботи, в яких, за основними вимогами викладачів, повинен бути відсутній звук, але за творчим задумом перед глядачем повинна поступово розкриватися тема, закладена у сюжет. Інколи для пояснення використовувалися титри.

Взагалі іспит складався із двох частин: перша — акторська майстерність та режисура; друга — перегляд фільмів.

Нажаль я спізнився на початок і пропустив кілька етюдів. Проте це не завадило оцінити акторські здібності студентів. Деякі персонажі вистав виходили досить переконливо.
Далі використовуватиму як шпаргалку програмку іспиту і додаватиму коментарі.

1-й курс спеціалізації режисури науково-популярного, рекламного та учбового фільмів

Художній керівник:

Валентин Віталійович Марченко

Викладач з майстерності актора:
Мар’яна Борисівна Остахнович
________________________________________________

• • • Іспит з майстерності актора та режисури • • •

1. Железняков В. «Опудало» (уривок). — Стулій Альона (Носачкова Ю., Мадонов М., Кулик В., Любий Р.).
2. Чехов А. «Ну, публіка!». — Арсеній Петров (Сусляков П., Любий Р., Солдатов О.).
3. Шукшин В. «Мікроскоп». — Кулик Вікторія (Сусляков П., Носачкова Ю., Комішанов К.).
4. Чехов А. «Виграшний білет». — Роман Любий (Солдатов О., Кулик В.).
5. Толстой Л. «Анна Кареніна». — Юлія Носачкова (Солдатов О., Кулик В.).
6. О’Генрі «Споріднені душі». — Комішанов Костянтин (Петров А., Любий Р.).
7. Ільф та Петров «Золоте теля» (уривок). — Мадонов Максим (Петров А., Любий Р., Сусляков П., Кулик В.).
8. Аверченко А. «Брехня». — Солдатов Олександр (Стулій А., Петров А., Мадонов М.).
9. Булгаков М. «Спіритичний сеанс». — Сусляков Павло (Кулик В., Петров А., Любий Р., Носачкова Ю., Комішанов К., Стулій А., Солдатов О., Мадонов М.).

Вистави проходили у творчій майстерні. Група студентів чекала у коридорі і готувала реквізит до кожного етюду. У перервах за ширму за лаштунки заходили учасники наступного сюжету. До глядачів виходив режисер-постановник. Оголошував назву і автора, сідав у зал. Два удари у долоні – і вистава починалася.

Із акторів найбільш запам’ятався Арсеній Петров. Позитивний хлопчина, що дуже легко переходив від одного образу до іншого. Герої в нього з’являлися із почуттям гумору, привабливі й впевнені. Цікаво була розіграна сцена діалогів у «Споріднених душах». Навіть хотілося продовження. А найбільш вдалою на мій погляд вийшла постановка «Спіритичного сеансу». Участь приймали всі студенти. Як вже зрозуміло із назви, було підготовлено справжній спіритичний сеанс зі свічками, медіумом і страхітливою темрявою. У певний момент здавалося, що у кімнаті справді з’явився потойбічний дух.

Взагалі акторські здібності студентів залишили позитивні почуття. Нудьгувати не довелося. Хай митці й аналізують все з професійної точки зору (це теж необхідно для самовдосконалення) – мені, як глядачеві, рівень сподобався... Оплески! Завіса!..

• • • Перегляд відео робіт • • •
1. Носачкова Юлія. «Доросле дитинство». — 5:18.

Перший фільм. Цікавий сюжет. Показано дітей, що вчаться кататися на ковзанах та вивчають художні фігури. Поступово у кадрі з’являється майстер, що лагодить й готує ковзани для них. Несподівано він постає перед нами на льоду у трохи комічній позі. Виявляється, що вночі дитинство прокидається навіть у дорослих і, відчувши свободу, майстер їздить по колу.

2. Комішанов Костянтин. «Місце зустрічі — як завжди» — 5:30.
У стрічці відображено почуття вже немолодих людей. Похилий вік тонко порівнюється із дитинством. Закоханість і увага не мають обмежень. Це нескінченність...

3. Мадонов Максим. «Мені б у небо». — 4:45.
Робітник, який кожен день займається промисловим альпінізмом, знаходиться на великій висоті. В нього розвивається жага до польоту. У вільний час він майструє свій так званий «Махольот» у дусі ескізів Леонардо Да Вінчі.

4. Кулик Вікторія. «Люди-птахи». — 3 хв.
Соціальна картина. Спочатку люди порівнюються із птахами. Знаходяться певні схожі типажі й емоції. Але птахи, відлетівши, згодом повертаються до рідного краю, а українці, що їдуть на заробітки за кордон не цінують тепло рідної оселі і залишаються на чужині.

5. Солдатов Олександр. «Жага швидкості. Тільки для справжніх...». — 2:54.
Фільм знятий у стилі спортивного репортажу. Впіймані цікаві ракурси. Добре подано динаміку швидкості. В центрі сюжету: ралі на картингах. У кінці виявляється, що відчути приплив адреналіну за кермом, бажають дівчата.

6. Стулій Альона. «Яма». — 4:20.
Звичайний сільський побут: у городі порається жінка, поле бур’ян. Чоловік рубає дрова. У багнюці борсаються свині. У дворі — худоба. Камера поступово віддаляється і перед нами постають новобудови і багатоповерхівки. Посеред них у ямі стоїть облуплена хата і купа побутово сміття біля неї. Київ. ХХІ століття. Європейська столиця. Метро «Позняки».

7. Петров Арсеній. «Приземлення». — 4:24.
Перед нами відкривається звичайний друкарський цех. Йде процес фальцювання. Майстер, що налагоджує устаткування, постійно щось підкручує, контролює якість роботи верстату. Коли все йде як годиться, він заходить у побутове приміщення відпочити. Під стелею висять на мотузках моделі літаків. У вільний час він разом із сином робить ескізи і конструює моделі. Камера акцентує увагу на фотознімку: «На ньому зображено льотчика-винищувача біля літака із шоломом в руці». Впізнаєте?

8. Любий Роман. «Місто, колір». — 2:57.
Фільм постає у чорно-білому варіанті. Хлопці малюють графіті на стінах. Малюнок поступово набуває кольору. На фоні похмурого й сірого міста графіті виглядає привабливо. Поступово картина переходить у колір. Хлопці фотографують свою роботу і вносять до власної колекції знімків стін.

9. Сусляков Павло. «Майстри». — 5:25.
Найбільш художньо деталізована стрічка. Бригада майстрів ремонтує судно, яке вже покрилося іржею й має неестетичний вигляд. Місцевість дозволяє перевозити матеріали тільки на човнах. І тут перед глядачем постають комічні й незвичайні ракурси. Трикамерний холодильник, віконні рами та ін. завантажують у човен на веслах. Процес викликає посмішку й сміх. Поступово судно перетворюється на яхту дуже непоганого рівня. Автор застосував у зйомці фотографічні ракурси й додав контрасту зміни погоди й часу доби.

Після іспиту вдалося поспілкуватися із студентами й відзначити деякі роботи й акторську гру. Група дочекалася оцінок. Викладачі додали до них конструктивну критику й побажання. Реквізит зібрано. Творчі пошуки продовжуються. Побажаємо натхнення.

P.S. Цікаво, що фахові викладачі не рекомендують під час створення авторської стрічки переглядати телепередачі, щоб у підсвідомості не відкладалися говношаблони низької якості.

Отредактировано Fanatart (2010-07-17 23:31:32)